Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Wat Is Een Vtec Tik
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Motorisch
Anthony
Ik had een vraag heeft iemand einig idee wat een vtec tik is en als het kwaad kan want ik wil een blok kopen maar die heeft een lichte vtec tik
is het te verhelepen hoeveel kost het.
ik hoop dat iemand me kan helepn wacko.gif
Hondapower
een VTEC tik kan geen kwaad, reparatie is erg duur. Enkele honderden euro's.
Patje
Bij de eerste series VTEC motoren is er een grote kans dat er na ongeveer 120.000 km een tik in de motor te horen is. Deze tik klinkt alsof er een handje knikkers op het kleppendeksel ligt. Deze tik wordt veroorzaakt door de Lost Motion Assemblies (LMA), dit onderdeel van het VTEC systeem bevat een veer. Er bestaat dus een mogelijkheid dat deze veer na een bepaalde tijd iets korter word door vervorming (vorm van metaal vermoeiing). Hierdoor ontstaat er iets speling tussen de veer en de LMA. Door deze ruimte kan de veer iets op en neer bewegen en ontstaat er bij draaiende motor de welbekende tik.

Afgezien van het geluid heeft de VTEC-tik geen ernstige gevolgen voor de motor of zijn levensduur. Wil men de tik toch verhelpen dan zullen er andere LMA's geïnstalleerd moeten worden. Deze kunnen dan het beste vervangen worden voor LMA's uit een latere generatie VTEC motoren (B16A2). Bij deze motoren is het probleem verholpen door een aanpassing van de LMA's. Daarnaast kan er ook een LMA uit een Type-R motor gebruikt worden echter is dit niet noodzakelijk als er geen grote aanpassingen aan de motor gedaan zijn of worden.

In totaal zitten er 8 LMA's in een blok, de kosten rond de € 30 per stuk.
delsol
Idd, wat Patje zegt... Een vtec tik zijn je LMA's. Waarschijnlijk zijn die wat versleten.. Maar het is niets ernstig.
stafford
het klinkt als duizende naaldjes, he, niks ernstigs , kan geen kwaad verder
Hondapower
QUOTE (stafford @ Dec 2 2009, 12:16 AM) *
het klinkt als duizende naaldjes, he, niks ernstigs , kan geen kwaad verder

Topic is 3 jaar oud, wel even opletten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.