Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Esi Of Vti
Honda Club Zuid-Limburg.nl > Modellen > CRX / Del Sol
rickyoung
Hey allemaal,

ik kwam laatst op dit forum terecht en vond dat er hier veel kennis zit happy.gif
vandaar dat ik me geregistreerd heb want ik zit met een probleem...

Ik wil een honda crx kopen.
Ik twijfel tussen een esi en een vti... De esi is meer keuze van en zijn nieuwer en met minder km te krijgen voor een lager bedrag als een oudere met meer km op de teller vti..

nu scheelt het in optrekken een seconde van 0 naar 100 (fabrieksopgave) en 100 naar 200 weet ik niet..
esi komt dacht ik niet aan de 200...

Mijn vraag is
Wat is aan te raden
een vti en zo laten...
of een esi en die eventueel chiptunen zodat ie op dezelde snelheid (pk) komt..

De esi is dan natuurlijk nieuwer en minder km..

Alvast bedankt happy.gif
Hondapower
Een VTI is altijd sneller dan een gechiptunede esi.
Een vti heeft ook meer potentieel en rijdt wat fijner. De motor draait wat soepeler rond.
Daarnaast zit er ook een betere versnellingsbak aan.

Een swap is ook af te raden, uiteindelijk ben je dan veel meer kwijt en chiptunen zelf is ook al niet goedkoop.
Verwacht met chiptunen alleen 4pk ofzo winst. meer zit er in een honda meestal niet in.

een vti hoeft niet altijd ouder te zijn en meer km te hebben.

Anders moet je net zolang zoeken tot je een goede vind.

Als je nu al aan het twijfelen bent of je niet toch beter de snellere kunt nemen, dan ga voor een vti.
Anders kuom je er uiteindelijk toch op terug.

Tja of ie echt boven de 200 uitkomt...is dat belangrijk?
Belangrijker is dat ie snel op de 100 zit. Daar veel verder boven mag je hier toch niet rijden.
rickyoung
meer als 100 heb je wel gelijk in, mar tis toch lkker om als je 120 rijd vlot naar de 160 te kunnen oid..

Maar de tips die je gaf heb ik wat aan.. t lastige is dat er zo weinig vti's te koop zijn..
En elec. dak..
werd mij ook afgeraden.. waarom precies ..ik zag net dat je het met de hand altijd nog open en dicht kan doen..
Merlijn
het dak kun je inderdaad met de hand dicht doen, als je flink kunt zwengelen en zin hebt om wat kapjes weg te slopen. Het is alleen een noodvoorziening.

Een VTI met electrisch dak heeft onder de carrosserie 2 steunen uitsteken voor de lift van het dak. Hierdoor is hij wat lastiger te verlagen. Daarnaast is het een erg dure hobby om een kapot dak te laten repareren.

Ik ben sneller met het dak er met de hand op te leggen, is nog geen 2 minuten werk en kan prima alleen.

voor de rest sluit ik me bij hondapower aan. rij gewoon vti wink.gif
rickyoung
Oke, het verlagen is dan idd een nadeel..
en hoe zit het met de vti op de snelweg als je 120 rijd..130.. en je wilt naar de 160/170 toe.. ik weet het mag niet maar trekt ie dat aardig of gaat dat sloom ??
angel
Ik heb een VTI en heb geen problemen met optrekken op de autobaan.
En betreft het dak, ik heb een handmatig dak en kan het ook alleen, is niet zwaar en zo gebeurd.
Maxim
QUOTE (rickyoung @ May 9 2006, 10:41 AM) *
Oke, het verlagen is dan idd een nadeel..
en hoe zit het met de vti op de snelweg als je 120 rijd..130.. en je wilt naar de 160/170 toe.. ik weet het mag niet maar trekt ie dat aardig of gaat dat sloom ??

Nou, dat gaat zeker niet sloom. Maar als je dat doet naast zo'n lelijke gezins-Golf TDi, dan heb je het moeilijk en ga je teleurgesteld verder. Je moet dan gewoon even terug de derde versnelling in en helemaal tot het rooie doorgaan.
Hondapower
Het elektrisch dak zit nogal complex in elkaar. Tevens zijn er een paar zwakke onderdelen die wel een skapot kunnen gaan. Daarnaast is een gemiddelde targa ook al zo'n 13 jaar oud en dan kan er wel een swat versleten zijn.

Dus gewoon een vti en geen vti-e.
rickyoung
Ik word blij van alle tips jongens, top super...

kom ik bij het volgende onderwerp :P ik heb namenlijk al een auto gehad en daarvan over heb ik :
2 kicker woofers en een dikke amp.. als ik die in de kofferbak inhouw..hoor ik het dan nog goed in de auto zelf ivm het raam wat naar beneden kan..dan lijkt het mij dat er toch een stuk frame oid moet zitten...

wederom alweer alvast bedankt happy.gif
rickyoung
oh ja,
hoe zit het trouwens met de motor blokken, heb net ff gezocht maar kon wat ik zocht neit vinden.
ik las hier laatste iets dat er twee serieus motorblokken zijn gemaakt van de vti.

dan bedoel ik qua leeftijd, in de oudere vti zat een 1e type oid en in de nieuwere een 2e en die had minder problemen.

heeft iemand hier wat info over blush.gif
Merlijn
Over woofers:

ik had een 10" sub achter de stoelen, en die ging hard zat. Ik heb mensen gezien die het in de achterbak hadden, maar dat gaf meer resonantie dan bass.

Over je tweede post.

volgens mij zijn in de laatste jaren (96/97) enkele del sol's met een B16a3 motor uitgebracht, ipv b16a2, maar ik heb weinig mensen gehoord met problemen bij de laatstgenoemde. Daarnaast is een b16a3 mogelijk nog lastiger te krijgen dan een b16a2.
Maxim
Over de blokken. Er zijn inderdaad meerdere versies, wereldwijd gezien. Maar in NL zijn er eigenlijk maar 2 blokken geweest, nl:

- B16A1 - 150 PK, versnellingsbak met kabel (CRX VTEC 90,91, EE8)
- B16A2 - 160 PK, hydraulische koppeling, (CRX Del Sol VTi, EG2)

De B16A3 is eigenlijk een blok dat nooit voor NL bedoeld was. In US versies van diverse modellen is deze wel gebruikt. Er zijn een aantal kleine veranderingen t.ov. de B16A2. In de NL CRX Del Sol VTi vind je doorgaans de B16A2, maar er gaan geruchten dat de A3 toch in enkele auto's aanwezig is, maar zelf heb ik die nooit gezien.

Het enige probleem wat de B16A1 heeft, is dat deze kan gaan tikken. Dat is een veertje wat op de duur zijn rekbaarheid verliest en daardoor gaat rammelen. Iets waar je je geen zorgen over hoeft te maken en deze motor zul je toch nooit tegenkomen in een Del Sol VTi.

In Japan hebben ze nog de B16A gehad (zonder aanduiding) en de B16A SRII, die hebben iets meer vermogen en zijn eigenlijk best gewild bij een aantal, maar die ligt er hier standaard NOOIT in.
rickyoung
QUOTE (Merlijn @ May 15 2006, 02:22 PM) *
Over woofers:

ik had een 10" sub achter de stoelen, en die ging hard zat. Ik heb mensen gezien die het in de achterbak hadden, maar dat gaf meer resonantie dan bass.

Over je tweede post.

volgens mij zijn in de laatste jaren (96/97) enkele del sol's met een B16a3 motor uitgebracht, ipv b16a2, maar ik heb weinig mensen gehoord met problemen bij de laatstgenoemde. Daarnaast is een b16a3 mogelijk nog lastiger te krijgen dan een b16a2.

Oke,
als het pas vanaf 96 is dan is dat neit van toepassing, ik was van plan een 93/94 te halen (zoeken)
Dan moet ik als ik 1 heb nog zien of het vol te houden is met 2 12" woofers van kicker achter mn hoofd 512[1].gif moet wel goedkomen denk ik.
Merlijn
als je ze al geplaatst krijgt cool.gif
rickyoung
QUOTE (Merlijn @ May 16 2006, 02:13 PM) *
als je ze al geplaatst krijgt cool.gif

Haha, dat moet wel goedkomen, ik wil overigens maxim bedanken voor de heldere uitleg, super.
Mocht ik het voor elkaar gekregen hebben de woofers erin te bouwen (als ik de auto al heb wink.gif) dan zet ik hier wel wat fotos neer.
rickyoung
Zijn er ook mensen met een esi of vti die de boxen in de kofferbak hebben gebouwd ??
zo ja, hoe klinkt dit,
hoe zit het met condens
Hoe zit het met het dak

gr rick
Nightmare
ga er maar van uit, dat het niet klinkt !!! boxen in een gesloten kast zetten, en dan nog willen genieten van het mooie geluid zit er niet in. test het thuis anders eens !! zet je speakers in de kleren kast ...... wink.gif
rickyoung
QUOTE (Nightmare @ May 24 2006, 05:55 PM) *
ga er maar van uit, dat het niet klinkt !!! boxen in een gesloten kast zetten, en dan nog willen genieten van het mooie geluid zit er niet in. test het thuis anders eens !! zet je speakers in de kleren kast ...... wink.gif

Dan een andere vraag, past 2x12" achter je stoelen ?
Maxim
QUOTE (rickyoung @ May 24 2006, 09:19 PM) *
Dan een andere vraag, past 2x12" achter je stoelen ?

Moeilijk. Onder de kastjes achter de stoel zit het metaal van het chassis al. Dus als je die kastjes uit de auto haalt, win je minder plaats dan dat je zou verwachten, omdat die kunstof kap, veel verder naar beneden loopt.

Ik zou zelf voor 1 of 2 kleine woofers gaan. Of om een behuizing te maken die aan het voeteneinde aan de passagierskant kan liggen. tenminste als je een vriending hebt met korte benen happy.gif.

Je kunt ook kijken voor kleine rolletjes en die op de kastjes achter de stoel leggen. Mijn vriendin heeft 2 bazooka's. Ok het zijn geen DB-draggers, maar het geluid is mooi.
Maar laat je eigen vreativiteit ereens op los om een behuizing te maken achter de stoelen ipv die opbergkastjes.
Nightmare
er zijn gasten, die een compleet nieuwe achterwand achter de stoelen van mdf maken. daar 1 of 2 woofer in kwijt kunnen, en afwerken met een mooie stof of zelfs polyester. dat zou dan de enigste optie zijn. is niet moeilijk, maar je moet een beetje fantasie en tijd hebben. en dan zorgen voor een goed compo setje voor je deuren.
rickyoung
Dat word lastig dus, als ik dit had geweten had ik misscihien wel mijn woofers verkocht eerder, maar heb deze al een tijd liggen en dalen snel in waarde denk ik.

Het zijn ook alleen de woofers die er maar hoeven de versterker leg ik wel in de kofferbak oid..
Ik hou jullie wel op de hoogte 512[1].gif
ErRieJ
ik heb 2x 12inch in me koffer bak en je hoort ze goed hr tongue.gif
rickyoung
Momenteel ben ik trotse eigenaar van een Del sol VTI uit augustus 94 1906[1].gif
Hondapower
Nou dus toch voor de vti gegaan.

goede keuze!
Maxim
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Verzorg hem goed, dan heb je er ook veel plezier van !!! 512[1].gif
rickyoung

hier 2 fotootjes van de auto
Maxim
Ziet er netjes uit. Glanst mooi.

Veel plezier ermee.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.