del bol power
May 9 2006, 09:47 AM
hallow iedereen,,
ik ben net nieuw op dit forum ,maar ik had een paar vraagjes voor jullie,,,
ik heb een ''honde delsol esi'', die heb ik sinds een paar maanden, maar nu heb ik het probleem mijn olie schraapveer of veren kapot zijn, mooi kloten maja dat word spoedig gemaakt,
maar nu zit ik met het probleem ik vermoet door het velen olie verbruik (door een kapotte olie schraapveer)
dat mijn v-tec kapot gelopen is,,,aangezien die waarschijnlijk vaak olie te kort kreeg,
en verder aangezien een normale 1.6 mij gewoon gemakkerlijk kan bijhouden lijkt mij dat tog niet normaal aangezien een del sol esi tog wel 125pk heeft,,
maar dan eigelijks mijn vraag

hoe kun je zien of merken dat je v-tec kapot is??? en wat kun je er anders aan doen???
of kan er misschien iets mis zijn met mijn injectoren dat die daarom zo traag is? of weet iemand misschien raad,,?
alvast bedank iedereen,,
(oja ik heb al op school een compressie test gedaan en dat zag er allemaal wel goed uit )(en mijn motor ruikt nogwelleens naar iets verbrands ofzo verder maakt ie geen bijgeluiden ofzo loopt gewoon mooi)
Merlijn
May 9 2006, 12:56 PM
Als je 'olie schraapveer' kapot is, lijkt me niet dat het blokje dan nog "mooi loopt" .. jm2c.
De V-TEC van honda is feitelijk een nokkenas die een stukje verschuift opdat er andere nokken worden gebruikt om de kleppen langer open te houden. Dus 'kapot' zou betekenen dat je nokkenas aan gort ligt.
Als je motor nu wel loopt, dan klopt dat niet helemaal.
er is iets anders aan de hand...
Maxim
May 9 2006, 01:18 PM
Het inslaan van VTEC (een palletje omzetten) is afhankelijk van een aantal voorwaarden.
1 - Snelheid moet minimaal 30 KM/H zijn
2 - Watertemperatuur moet hoog genoeg zijn
3 - Er moet genoeg oliedruk zijn.
Dus als eerste moet je even je olie peilen. Doe dit als de motor minimaal 15 minuten uit staat, zodat alle olie gezakt is.
Heb je te weinig olie, kan het palletje niet omgezet worden, want dat gebeurt met olie.
Traagheid kan verschillende oorzaken hebben. Te weinig olie in je motor, waardoor er teveel vrijwing is, maar dan ben je nu wel je motor kapot aan het draaien.
Kan komen door vervuilde benzine of luchtfilter. Meestal worden deze "vergeten" in het lijstje onderhoud.
Aan de injectoren zal het waarschijnlijk niet liggen.
Maar een ESI blok is geen wonderblok en ook geen krachtpatser, omdat deze een enkele nokkenas heeft. Maar in de acceleratie van 0-100 moet ie aardig meekomen.
Hondapower
May 9 2006, 01:21 PM
Nou nee, bij het vtec systeem verschuift de nokkenas helemaal niet, er wordt alleen een pinnetje door de nokvolgers gezet waardoor de kleppen ineens door andere, scherpere, nokken worden aangedreven.
Als je VTEC niet werkt, dan kan het zo zijn dat de VTEC solenoid kapot is of verstopt zit. Dit ding is een klein busje die achterop de kop zit vlak bij het onstekingshuis.
Met een open luchtfilter is het gemakkelijk te horen of hij inslaat of niet.
del bol power
May 9 2006, 02:06 PM
MERLIJN: mijn olieschraapveren zijn 100%kapot hoeveel er kapot zijn weet ik niet,,er hebben al 4 monteurs naar gekeken en ze zeiden allemaal,
Maar verder loopt mijn auto 100% alleen mijn auto stinkt en de olie vliegt er letterlijk achteruit ,,om de anderhalf week is mijn blok helemaaal leeg,,,
maar ik vermoet dat de vorige eigenaar zijn olie niet heeft bijgevult om de anderhalf week en dat die regelmatig zonder olie gereden heeft,,,

en dat ik aardig wat schade heb,,
ik vind het alleen zo raar dat ik nog genoeg compressie heb maja,
MAXIM: hoe kan ik zien dan of mijn oliedruk goed is? en mijn oliepijl is een x goed onder de pijl geweest ja wel 3x ofzo(nu ik hem heb) omdat de olie er gewoon zo snel uit is,,,
HONDAPOWER: kun je me meer details geven over hoe het anders klinkt met een openluchtfilter?
en waar het precies zit? en hoe je er zo kan bijkomen?
iedereen alvast bedank hier heb ik veel aan:)!!!!!
p.s als ik mijn blok open haal voor de olieschraapveren ,kan ik dan niet zien op de v-tec''pal'' beschadigt is? of via de kleppendeksel?
Hondapower
May 9 2006, 02:54 PM
Wat ook kan zijn is dat je te weinig oliedruk hebt.
Dat de pomp is versleten of beschadigd.
Aan de nokkenas zelf valt niks te zien.
Ik heb zelf ook een esi gehad en met een openluchtfilter hoorde ik toch duidelijk verschil, en je merkt het ook een beetje als het goed is.
dit is je vtec solenoid:

Misschien kun je beter een nieuw blok van de sloop halen want als ze nieuwe olieschraapveren enz erin zetten dan ben je best duur uit denk ik.
Dadelijk zijn ook je krukaslagers versleten en dan ben je nog verder van huis.
Maxim
May 9 2006, 11:07 PM
Oliedruk kun je meten met een oliemeter die je achteraf in je auto kan plaatsen, maar wel een klusje kan zijn. Als je regelmatig met een te laag oliepijl op vollast gaat rijden, dan kan je motor daar aardig van slijten.
Mocht je oliepomp echt niet goed meer zijn, dan heb je waarschijnlijk (en ik wil je niet slecht nieuws brengen) redelijk wat slijtage aan je blok, zoals Hondapower ook al zegt. Je zult dan waarschijnlijk de krukaslagers al ver versleten hebben. Alles wat draait en beweegt IN je motor heeft een goede smering nodig. Is er niet voldoende smering, dan lijdt daar alles onder. Dus als je olieschraapveren vervangen moeten worden in dit blok terwijl er meer in versleten is, dan loont het bijna niet om het te laten maken, maar om te kijken naar een gebruikt blok.
Misschien denk je nu wel, oeiee, dat is me allemaal te erg schrikken. HET VALT BEST MEE. Het werk zelf valt reuze mee en de prijs kan ook meevallen. Zeker als je dat afzet tegen een eventuele reparatie.
Vroeger dacht ik altijd, als mijn motor stuk gaat, is de hele auto stuk, maar zo is het niet.
del bol power
May 10 2006, 12:15 AM
: mijn blok word zowiezo dit weekend losgehaald ,door mijn vader en mij, mijn vader is wel zon beurnhaas dus dat komt wel goed met de olieschraapveer demonteren en monteren,
maak me alleen zorgen over hoeveel zon schraapveer of veren gaat kosten,en wat de verdere schade is die ik ga tegenkomen,,
maar als ik die ''VTEC solenoid '' los haal(als dat zo kan?) hoe kan ik dan zien of die kapot is? moet ik dan beschadigen zien of krassen? of dat er troep in zit?
en hoe kan ik het dan maken? door even schoon te maken? of een nieuwe te bestellen?
verder of mijn krukas lagers versleten zijn,zal ik dit weekend wel achterkomen, dus word tog even w8ten,,
of is het misschien bter om mijn heleblok eruit te halen en gelijk helemaal te resiveren,koppakkings en lager lijkt me wel gemakkerlijke werken,aangezien mijn vader zon takel of ophijs elektro motor er heeft hangen waarmee die een paar olltimers blokken er een x heeft eruitgehesen..
verder iedereen alvast bedank ik heb hier zker veel aan,!!(sorry voor de slechte uitleg, ben nogal moe)
(misschien nog wel leuk om jullie op de hoogte te houden als ik mijn blok open heb liggen? en te vertellen wat er nu allemaal aan mankeerd)
schizofrenia
Nov 10 2006, 03:08 PM
klein vraagje, misschien een beetje dom, maar ik wil graag even bijkomen.
Hoe hoor je het of je v tec inslaat, die van mij "fluit" namelijk vanaf een 6000 toeren.
Is dat het??
GR
Merlijn
Nov 10 2006, 09:34 PM
je merkt het doordat je motor in 1x veel feller accelereert. je krijgt een soort duw in je rug.
Pasadino
Nov 13 2006, 08:41 AM
als je vtec inslaat, gaat je gewone motor geluid over in een schreeuwend geluid, dat feller word als je meer toeren gaat draaien!
Hondapower
Nov 13 2006, 12:03 PM
Bij een ESi of VTEC-E merk je er niet veel van hoor.
Pasadino
Nov 13 2006, 02:45 PM
oh nee, hmm, dat wist ik niet
Dhunter
Nov 16 2006, 08:33 PM
een esi-vtec-e werkt tot 5400 toeren met 1 inlaat klep, en als de vtec word geactieveerd gaat de 2de inlaatklep pas mee open. had ik laatst gezien bij topgear (oude aflevering)
en de vti werkt dan weer doordat bijde kleppen langer openwordengehouden als het goed is
en ik heb ff de 1.6 esi vergeleken met mijn 1.6 ls
1.6 esi 125pk en 145Nm
1.6 ls 105pk en 140 Nm
dus veel harder dan een normale 1.6 zal hij niet trekken
maar ik hoop dat het nog goed gaat komen met je blok! want het zou zonde zijn als hij afgeschreven zou zijn
Gpgorter
Dec 19 2007, 05:35 PM
Hey mannen,
Ik heb ook een del sol Vti en heb ook wat problemen er mee.
nou heb ik alles door gelezen wat hier staat en ik denk te weten wat het kan zijn, maar wou voor de zekerheid even vragen.
als ik aan het rijden ben en men motor is warm wil ik wel eens lekker men gas in trappen. logish als je een Vti Vtec heb het geluid is prachtig en zijn er weinig mensen die je dan nog bijhoude. maar goed zinds kort doet hij het niet altans dat lijkt zo.
als ik men pedaal in trap gaat het volgens mij meestal rond de 5500 toeren (weet niet precies) de Vtec zen gang maar hij blijft terug houden, het lijkt wel dat die push in de rug maar niet komt. ja heel soms als ik al bij d 7500 toeren zit mja dan moet je al weer schakelen ik baal hier onwijs van want dit verpest men auto en ik vind het zon pracht ding.
dus zelf dacht ik miss is het wel dat solenoid probleem mja wat moet ik dan doen? hoe is dat op telossen of miss legt het wel aan te kort olie als dat zo is ben ik een ongelofelijke ...
ik hoop dat iemand mij kan helpen alvast bedankt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.