Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Velgen Civic Sedan
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Exterieur
Sarmpy
Ik heb sinds een week een Civic sedan uit '97. Nu zitten er 13" (lichtmetalen) wielen onder met banden 175/70x13 (volgens mij de standaard maat). Nu wil ik er grotere velgen onder zetten (15") maar waar moet ik op letten wat maten betreft? ET-waarde en steekmaat zijn kreten die ik voorbij zie komen maar wat houd dat in en wat zijn die waarden voor mijn sedan? Is het ook verstandig om de huidige omtrek van mijn wiel+band te handhaven (dus 13" met 175/70 = 15" met 195/50 ?)

Ik weet het, veel vragen en hopelijk hebben jullie de antwoorden.

Groeten
Newbie Honda owner

Mario
Avaloon
Je zou eens kunnen kijken op

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Middels deze link zou het mogelijk moeten zijn om je procentuele afwijking ten opzichte van het origineel uit te kunnen rekenen. Des te meer je gaat afwijken qua wiel + band t.o.v. het origineel, des te meer wijkt je kilometerteller af (en dat wil je niet).

De standaard waarde van je wielen zou je kunnen vinden in de Handleiding van de Civic of anders in de Carbase van autoweek.nl.

Bovendien moet je rekening houden met de ET waarde van je velgen. Deze mag, gezien de problemen die je anders met je wielkasten krijgt, ook niet te hoog of te laag zijn...... Dit bepaalt (als ik mij niet vergis) de diepte van je velg......

Maar goed, ik weet zeker dat mijn collega Honda rijders hier nog VEEL meer over kunnen vertellen......... en het misschien ook nog niets eenvoudiger kunnen uitleggen...... Omdat ik in verhouding ook maar een leek ben op dit gebied.
Nightmare
15" velgen zijn voor 99% geen probleem onder een civic. pas vanaf 16" of 17" begint het opletten naar et waarden en band breete.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.