Richard Crijns
Jun 14 2006, 11:52 AM
Type: Civic
Bouwjaar: 1985
Brandstof: Benzine
Motorinhoud: 1.3 liter
Motorcode: D13B
Hallo,
Ik heb sinds eergisteren een probleem met mijn auto.
Tijdens het rijden op de autoweg viel in een ker eht vermogen weg en ging ie dus steeds langzamer rijden met gas vol ingetrapt.
Toen ik stilstond bleef de auto wel lopen maar zodra ik gas gaf viel deze uit.
Toen ik de choke activeerde en dan gas gaf kwam er veel bruin/zwarte rook. Dus dit vind ik wel vreemd.
Dus uitgestapt, gekeken naar het luchtfilter, deze was vrijwel schoon. Toen wilde we even een bougiekabel uittrekken om te kijken hoe deze liep met 3 cilinders. Op dat punt trokken we de kabel praktisch door midden........ Toen de tweede en toen de derde..... Dus vermoedelijk is het probleem nu bekend. Alleen ben ik stom geweest om 3 van de 4 bougiekabels uit te trekken en nu weet ik niet meer welke waar hoort.
Kan iemand mij vertellen of die dit probleem eerder gezien heeft (los van die bougiekabels) of is dit probleem het resultaat van slechte bougiekabels. En wat is dat met die rook. KAN zoiets met de ontsteking te maken hebben?
Ik ben qua auto's beetje leek en heb deze civic nog geen 2 weken.... Ik hoop niet dat het blok is vastgelopen ofzo.....
Alvast bedankt.
Maxim
Jun 14 2006, 01:11 PM
Het blok zal wel niet vastgelopen zijn.
Normaal is donkere rook verbrande olie, wat vaak kan duiden op een lekkage IN het motorblok (Koppaking). Maar het kan ook een slechte verbranding zijn omdat je aangeeft dat de bougiekabels in zeer slechte staat zijn.
De volgorde weet ik ook niet uit mijn hoofd, dus ik hoop dat iemand anders dat nog even hier beantwoord.
Pasadino
Jun 14 2006, 04:25 PM
Ik weet natuurlik niet of je de bougie kabels ook van de ontsteking afgetrokken heb! Mijn schoonouders hebben ok zo'n civic ik zal wel eens vragen of ze ff onder de kap willen kijken!
Dat probleem met dat vermogens verlies heb ik ook gehad, bij mijn civic, toen ik m nog had, het probleem werdt toen veroorzaakt bij de ontsteking, nieuwe erop en voila!
goelette
Jun 14 2006, 04:38 PM
inderdaad klinkt als ontstekingprobleem. Ena ls de bougiekabels slecht zijn heb je het probleem dus waarschijnlijk gevonden. Staat op de ontsteking niet met cijfers de volgorde aangegeven?
Pasadino
Jun 17 2006, 05:20 PM
ik hoop dat je het als volgt snapt!
heb bij mijn schoonouders ff onder de kap gekeken als ik het met cijfers aan geef zit het als volgt.
op de ontsteking
2
4 1
3
(hmm het moet in een kruis staan maar dat lukt me niet)
en op je blok natuurlijk 1 2 3 4
Fonzie
Jun 17 2006, 07:29 PM
Bij een 4 cilinder is de ontstekings volgorde vanaf de distributieriem gezien 1-3-4-2.
Dus zit de riem links tel je vanaf links 1-3-4-2- zit hij rechts tel je vanaf rechts 1-3-4-2
Maar je moet ook uiteraard kijken welke klep wat doet en welke cilinder aan wat voor een slag begint
Dus als cilinder 1 aan zijn compresieslag begint moet daar ook uiteindelijk de vonk komen en dan cilinder 3 enz...
Hopelijk kom je er uit!
Civic98
Jul 6 2006, 10:18 PM
ik heb dit es gehad met een brommer van mij NET hetzelfde en bij mij was het probleem dus...de bougiekabel. in 30 procent van het geval en 70 procent onzuiverheden die op de bougies waren terechtgekomen.dus ff propermaken en dan gaat ie normaal terug gelijk ervoor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.