Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Motor
Honda Club Zuid-Limburg.nl > Modellen > Civic
Black Rider
Hallo ik ben hier helemaal nieuwe en ik ben van belgie.

Ik heb een vraag over een motor die ik wil steken in mijn civic van 97'.
Op dit moment zit er een 1.4 in maar ik heb nu de kans om een 1.6 esi motor te steken.

Maar de vraag is wat moet ik allemaal gaan veranderen.....

Ik ken eigelijk niks van honda motor's omdat ik altijd met volkswagen heb gereden (ik weet wat jullie al denken rolleyes.gif ) Maar ik ken dus niks van honda motor's maar ik weet één ding en dat is dat ik een zwaarder blokje wil hebben.

En wat moet ik allemaal veranderen als ik een vti motor laat steken?

Wie kan me hier wat meer uitleg over geven wat ik daarvoor moet doen?

Alvast bedankt.

Grtz BR.

P.S: sorry als deze vraag meschien hier al ergens moest instaan.
Maxim
Ach, dat je altijd VW hebt gereden en nu Honda, laat mij alleen maar denken: "Die gaat niet meer terug naar een VW" happy.gif

Wat je precies nodig hebt, kan ik je niet vertellen. Wel dat als je naar de motorcodes kijkt, dan zie je nu op je blok staan iets van D14.. en het blokje dat je erin gaat leggen is een D16Z6 bijvoorbeeld. De motorsteunen zouden dan al geen probleem moeten zijn, omdat nagenoeg alle D-motoren dezelfde steunpunten hebben.

Probleem kan worden de electronica, omdat je gaat overstappen van een niet VTEC motor naar een VTEC motor. Je zult de ECU dus aan moeten laten passen of die wat bij de motor hoort nemen. Ook zul je de bedrading iets aan moeten passen voor het VTEC signaal. Je hebt nu waarschijnlijk een OBD2 ECU en de 1.6 ESI motor heeft volgens mij een OBD1 ECU, dus misschien een hele conversie.

Ook de assen zul je moeten bekijken. Ik weet niet of je je eigen assen kunt behouden.

Het kan een duur grapje worden.

Hoeveel PK heeft je blokje nu? Als het een 75 PK versie, kun je deze voor een paar euro tot 90 PK brengen.
Black Rider
Mijn blokje heeft nu 66kw dus een 90pk standaard.

Maar mijn meiske heeft een del sol,en die haar motor is een 1.6 esi 125pk,maar mijn motor is juist hetzelfde maar dan een 1.4.
Wat is dan het verschil? Is het alleen de cilinderinhoud die het doet?
En haar assen zijn juist hetzelfde als die van mij.

Sorry meschien voor al die domme vragen,maar zo kan ik iets bijleren over honda.

Alvast bedankt voor de uitleg.
Hondapower
Als het goed is, is zo'n blok omleggen in België heel slecht mogelijk vanwege de keuringen.

Je kunt het ESi blok omgooien, alles zal hoogstwaarschijnlijk passen. Assen, steunen, versnellingsbak, uitlaat enz passen wel van de 1.4. Ik zou dan wel de versnellingsbak van de esi erop zetten, anders heb je de verkeerde bakverhoudingen.

Elektrisch wordt lastig; je zult de kabelboom en de ECU van de esi moeten hebben en die helemaal ombouwen, anders zal het niet lukken.

Als je nu een civic had model 92-95 dan kun je de oude kabelboom gebruiken, esi ecu erin prikken, 1 draadje erbij en je bent klaar.
Black Rider
De motor die ik kan vast krijgen heeft er alles bij:boite,cardans,ecu ,kabelboom enz...........

De keuring keurd de motor hier niet,die gaan het verschil niet zien tussen een 1.4 of een 1.6 esi.

In mijn vw zat een 1.6 en ik heb er een 1.8 in laten steken,ze hebben het nooit gezien.

THx wink.gif
Hondapower
kabelboom wordt het meeste werk.
Wij hebben het al eens eerder gedaan.

Je moet de schema's van beide draadbomen hebben, alles eruithalen wat niet nodig is en dan wordt het solderen!
Black Rider
Het zal dus lastig werken worden hoor ik. blink.gif

Ik heb er al schrik voor.

Maar dan moet ik dus ook de versnellingsbak gaan veranderen?
Black Rider
Zouden jullie me dit aanraden om dit tedoen?

Of kan ik er beter met mijn vingers vanaf blijven?
Hondapower
Tja dat ligt eraan he.

Hoe oud is het blok? weet je zeker wat het blok gelopen heeft en is het niet teveel?

Ben je zelf handig? heb je het gereedschap? enz enz.

Als je het moet laten doen wordt het een duur grapje.
Black Rider
Het blokje is van een ongeval auto,heeft nu een 120.000km.
Ik ben wel handig maar ik heb altijd met vw gewerkt,ik heb een klein beetje schrik omdat ik eigelijk niks van honda afken.

Ik denk dat ik maar beter eerst meer leer over honda en dan achteraf er maar is over na denk wat ik echt ga doen. Want meschien doe ik iets verkeerd en dan sta ik daar zonder auto en dat is mijn bedoeling nu ook weer niet.

Het spijtige is dat hier(waar ik woon)geen mensen wonen die met honda's bezig zijn.
In nederland zijn ze er meer mee bezig dan hier.
Ik ben van noord-limburg (belgie) niet ver van nederland af eigelijk.

Tis altijd beter als je iemand kent die er meer van afweet dan jezelf hé.
Dan kan je af en toe is gaan vragen of gaan laten zien wat je kan of niet kan laten steken.

Maar dank u voor de hulp en uitleg wink.gif

Grtz.
Hondapower
Als je toch niet zo ver woont: kom anders eens een kijkje nemen op een vrijdagavond bij Minli...
Zijn er genoeg die er wel wat vanaf weten.
Black Rider
Waar is dat precies?
Ik zou graag eens een keer afkomen.
Maxim
QUOTE (Black Rider @ Jul 24 2006, 09:20 PM) *
Waar is dat precies?
Ik zou graag eens een keer afkomen.

Dat is in Landgraaf. Het Shell tankstation Minli met bistro. Dus een hapje en een drankje is geen probleem.

Hier het exacte adres:

http://www.hondaclubzuid-limburg.nl/portal/page.php?id=22
Black Rider
QUOTE (Maxim @ Jul 25 2006, 01:09 AM) *
Dat is in Landgraaf. Het Shell tankstation Minli met bistro. Dus een hapje en een drankje is geen probleem.

Hier het exacte adres:

http://www.hondaclubzuid-limburg.nl/portal/page.php?id=22

Oké thx zal zeker is een keer afkomen. wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.