Black Rider
Jul 28 2006, 10:44 PM
Hoy
Ik heb een civic 1.4 van 97'
Nu heb ik me laten wijsmaken dat de kop van een esi motor (bovenste gedeelte van de motor dus) past op mijn 1.4?!?! Dus ze willen hebben dat ik van mijn gewoon 1400tje een 1.4 vtec kan maken.
Is dit zo of is dit niet zo
En bestaan er nokkenassen voor een 1.4?
Thx
Black Rider
Jul 29 2006, 09:26 AM
Niemand die dit weet?
bandit
Jul 29 2006, 05:06 PM
rustig maar....
de jongens en meisjes zijn gisteren naar minli geweest,en vandaag is het ook al geen slecht weer ,dus ik denk dat je vanavond wel antwoord krijgt.
groetjes bandit
goelette
Jul 29 2006, 08:24 PM
ik weet va dit type motor op zich niet het fijne, maar in het algemeen voor honda is het wle zo dat je niet met alleen een kop-swap in een keer een vtec hebt. Je zal dan uiteraard ook het motormanagement etc moeten wijzigen. Dus sowieso veel bedrading omleggen etc. En dan nog is volgens mij het onderblok ook anders. Ik zou dan voor een complete swap gaan, dat is meestal ook wel te doen.
Dus, zeker weten doe ik het niet, maar ik ga er van uit dat het in principe niet kan.
Hondapower
Jul 30 2006, 12:42 PM
Je kunt van de 1.4 een Mini-me maken, beter daarvoor is een 1.5 motor.
Je zet dan idd een ESI kop op een 1.4 of 1.5 motor.
Ik ben er niet zo in thuis, maar ik weet wel dat als je het niet goed doet, dat je dan een olieboot krijgt.
Uiteindelijk krijg je nooit het vermogen en koppel van een 1.6 ESI.
Ik snap het echte idee achter de mini-me ook niet. Je kunt dan beter het hele motorblok van de ESI omleggen.
Dan hoef je geen kop te wisselen enz. Als de motor niet uit elkaar hoeft, dan is dat altijd beter.
Zo'n motorblok heeft jarenlang vele duizenden kilometers afgelegd en heeft miljoenen keren rondgedraaid onder hoge druk en temperaturen.
Ga je daar zo zoveel tijd aan kloten, dan is dat niet altijd zonder gevolgen.
Verder moet je nog wat andere zaken aan gaan passen om ook de VTEC werkend te krijgen.
Een 1.4 tunen is absoluut zinloos, nokkenassen zijn er dan ook niet voor.
Je hebt maar 75 of 90pk en veel meer winst valt er gewoon niet uit te halen (of je moet er een turbo opzetten). De 1.4 is en blijft een 1.4 en is in principe geen goede basis voor motortuning. Dan moet je een 1.6VTi motor nemen (B16A2).
Maxim
Jul 30 2006, 10:28 PM
Daar ben ik het helemaal met Hondapower eens. Een 1.4 motor heeft gewoonweg te weinig motorinhoud om nog veel uit te halen. Je kunt de auto wel iets sneller maken door een lichter viegwiel, goede luchtinlaat en uitlaat. Misschien de katalysator weglaten, maar dan houdt het ver op. Wil je verder, zul je veel geld uit moeten gaan geven en weten waar je mee bezig bent. Het beste is om te denken aan het compleet verwisselen van de motor voor een VTi exemplaar. Dat biedt in de toekomst ook veel meer mogelijkheden, omdat dit een standvast blok is tot +/- 250 PK. Dit betekend dat je aan het blok niks hoeft te doen om het bestand te maken tegen de vermogenstoename die door andere middelen gehaald wordt, zoals een turbo of kompressor.
Maar een 1.4 kun je gewoonweg niet goedkoop ombouwen tot een monster.
Black Rider
Aug 2 2006, 12:17 AM
Oké thx voor de reacties
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.