Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vorderingen
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Car Audio / Electrisch
goelette
zow, gister ff een paar uur geknutseld aan het laptop-in-de-auto-project.
Alle controlelampjes werken nu goed. De kilometerteller zou het ook moeten doen. Dwz buiten de auto doet ie het al, nu nog checken of dat in de auto ook zo is.
De toerenteller hetzelfde, theoretisch zou die nou moetenw erken, maar heb nog geen tijd gehad het uit te testen happy.gif

Jullie hoort nog van me happy.gif

Greetzz
Hondapower
we zijn benieuwd
Merlijn
ik ruik een techcorner project MET FOTO"S!!! :sarc :sarc :sarc
goelette
fotootje kan ik wel maken, maar tech specs heb ik niet zelf gedaan omdat ik dat niet zo snap enzo.
Maar ik wil best een leuke verhaaltje schrijven met wat fotos voor in het clubblad ofzow.
en de techcorner.
Maar de wat en hoe precies zal ik dan niet verklappen, simpelweg omdat ik het zelf niet weet. En mijn bouwsel ter beschikking stellen ter analyse doe ik ook niet, want dat vind ik lullig tegenover die vriend van me die alles gebouwd heeft, weken zo niet maanden bloed zweet en tranen...

i'll keep ya posted

greetzz
goelette
Vandaag ff verder geklooid.
Controlelampjes deden het dus al.
Toen toerenteller gaan fixen. Doffe ellende, kwam niks zinnigs uit. Uren beziggeweest. Toen maar gekeken naar de snelheidsmeter. Die bleek het wonderwel meteen te doen na onze laatste aanpassing!
Toen opgehouden omdat het keihard regende en we geen zin meer hadden. Rond middernacht toch njog ff een klein dingetje geprobeerd, en tadaaaa! Ook de toerenteller werkt nu.
Morgen nog ff wat fageleide waardes in de programmering opnemen voor de leuk, en ff kijken of we toevallig ook de benzinemeter en temperatuursensor an de gang krijgen.
Maar dat heeft eigenlijk niet zo veel prioriteit.
Binnenkort zal ik wat fotootjes ofzo neerzetten.

Greetzz
Maxim
Knap werk !!

Ik snap best dat je het exclusief wil houden. Die jongen heeft daar genoeg uurtjes in gestoken, maar als de mensen die het willen hebben nou een donatie geven aan die jongen voor de software en de hardware zelf maar moeten namaken........

Moet je natuurlijk zelf weten.
goelette
ja zoiets zal het wel worden. hardware optioneel bij te leveren ofzo.
trouwens, als we de hardware meeleveren zal dat niet veel duurder dan kostprijs zijn hoor.
Maar ik heb begrepen dat ie de software eventueel in onlosmakelijke combinatie met hardware wil gaan leveren tzt. Om kopieren tegen te gaan. Ze zijn een goeie beveiliging aan het bedneken nu geloof ik.

Maargoed, zo ver is het nog LANGE niet. Eerst moet het zich bewijzen!

Greetzzz
goelette
Hmmzzzzz.......

Nou ok, ik heb dus al 5 keer gezegd dat het helemaal werkt, maar er kwam steeds weer wat tussen

Maar nu doet ie het echt helemaal!

In het begin had ik moeite met de kmteller. Daarna met de toerenteller. Toen had ik eindelijk de kmteller aan de gang, maar de toerenteller wilde nog niet lukken. Opeens wisten we hoe de toerenteller het moest doen. het werkte!
Maar dat was een proefopstelling.
Alles netjes aan elkaar gesoldeerd... toerenteller deed het niet meer....

Alles nagekeken: snapten er niets van.

Zeker een condensator kapot... ja hoor, een condensatortje doodgegaan door de hitte bij het solderen.

Nieuwe condensator gehaald: deed het nog steeds niet! Nog andere geprobeerd er bij te hangen om zo een grotere condensator te maken. Ging al wat beter, maar nog niet goed!

Dan maar weer terug naar de proefopstelling. En wonderwel, het werkte!
Nu alleen nog uitvogelen waarom hij het bij de proefopstelling wel deed, maar in definitieve niet....

Lag dan zeker aand e volgordevan weerstanden en condensatoren...

Dat maar eens in de proefopstelling gegooid... ff andersom.
Nou, dat was dus niet de oorzaak, weerstandje kon gerust voor of achter de condensator, maakte niet uit.
Toen eens ff het condensatortje uitgeprobeerd... Damn, hadden we dat stomme ding toch gewoon verkeerdom er tussen gezet in de definitieve opstelling...! En toevallig goed in de proefopstelling...

Ok, boel weer helemaal aangesloten.

Deed ie het WEEER niet! grmbl@#$%@#!$%^#%^grmbl.

Dan maar de definitieve opstelling laten bestaan, maar een voor een de andere aansluitingen verwijderen. Misschien dat die soorden op het signaal ofzo.

En ja hoor, het lag aan de 12v aansluiting... Die stoorde! Even de 12 volt omgeleid via een andere weg, en voila, alles doet het. Alles apart werkt, alles samen werkt, alle afzonderlijke dingen in combinatie werken.

Bloed, zweet, tranen, en wat pecunia heeft het wel gekost, maar dan heb je ook wat

Wat ik nu kan aflezen: snelheid, toerental, afgelegde afstand, tijd, alle controlelampjes op dashboard.

Wat ik nog ff moet inbouwen: Stopwatch, versnelling, brandstofmeter, temperatuurmeter (die twee worden nog lastig), shiftlight

Hoe ik het op beeld kan zetten: tja, ik kan vanalles instellen.
Meters kunnen met wijzers of digitaal. Met wijzers kan ik kiezen tussen ronde klokken of vierkante, en alle vormen die daartussen zitten. Dit kan omdat ik de ronding kan instellen. Ik kan alle kleuren gebruiken, en binnenkort waarschijnlijk ook jpeg files op de achtergrond instellen. De plaats van de wijzer kan ik bepalen (in het midden, of op elke willekeurige plaats naast het midden), lettertype, grootte van wijzer , grootte van klok, etc etc.
Van digitale kan ik ook het lettertype kiezen. kan als gewone letter/cijfer, of als digitale wekker zeg maar. En dat ookw eer in alle kleuren, met zoveel digits als ik wil.

ik kan waarschuwingslampjes maken in elke kleur, ook de kleur in uit-stand kan bepaald worden, daar kan tekst op, of er kan een plaatje op. Hier kunnen ook geluidssignalen aan gekoppeld worden.

ik kan knoppen inbouwen zodat er wat gebeurd indien ik daar op druk. Bijvoorbeeld stopwatch resetten of kmteller op nul zetten.
Stopwatch zou zelf moeten gaan lopen als de snelheid groter wordt dan 0, en hij moet stoppen zodra de snelheid groter is dan bijvoorbeeld 100. Vrij nauwkeurige meting dus.

Euh, tja wat kan er nog meer.... Ik kan als het goed is ook data loggen, zodat ik alle info in excel ofzo in een grafiek of tabel kan zetten. Black-box zeg maar

Misschien dat ik nog vanalles vergeten ben, maar er kan altijd ook nog vanalles bijgebouwd worden.

En het allerleukste is dus dat ik binnen 5 seconden een compleet ander dashboard kan hebben...
Nog eens wat anders dan witte tellerplaten kopen, je dashboard slopen, per ongeluk de wijzers er af mollen, etc etc.

jammer is dat het niet op de ecu aangesloten zit, zodat ik veel informatie mis. Maarja, de mapsensor hoef ik niet echt uit te lezen, weet toch niet wat dat is En zo zijn er nog wel meer dingen die ik helaas mis, maar ach, dit heeft ook weer zn voordelen

Greeetzzzzz
Hondapower
Nou het schijnt dat de benzinemeter vrij gemakkelijk is. Ik ken wel iemand die dat een keer heeft omgebouwd naar een Opel digitaal dashboard. Gewoon een weerstand veranderd.
goelette
ja, we weten hoe het in principe zou moeten ongeveer... Maar uit ervaring weten we dat iets vrij simpels toch wel lastig uit kan pakken... Er moet inderdad wat met een weerstand gedaanw orden, maar nu nog weten welke happy.gif

Maar we komen dr vast wel uit op den duur happy.gif

Greetzz
Hondapower
Zet er een potmeter in en je kunt het beter afstellen.

Denk eerst de waarde meten met tank vol, en dan de potmeter zo bijstellen als de tankwijzer precies op het midden staat, dat ie in het programma ook in het midden staat.
goelette
ík dnek dat ik ff wacht tot ik de wagen gestript heb. Dan kan ik gemakkelijk ook de vlotter eruit pakken, kan ik wat sneller testen... Anders moet ik de hele tijd tanken, leegrijden, tanken, leegrijden etc happy.gif

Maar voor de rest is dat wel de aanpak die we willen gaan volgen.

Greetzz
Maxim
Originally posted by goelette
anders moet ik de hele tijd tanken, leegrijden, tanken, leegrijden etc :

Mwaaa, dat wil ik wel doen hoor......met jouw CRX
Maxim
En? Hoe staat het met het laptop-project?
goelette
nog hetzelfde he happy.gif
heb geen auto meer hier om mee te testen..!

Maar alles werkt nog steeds als het goed is :P

Greetzz
goelette
g*dverd*mme die kut links hier ook altijd.... angry.gif

http://80.127.209.69/users/goelette/filmpje/crx klokken.mpg

typ dat zelf maar in een nieuw vernster ofzo dan. grmbl#$%!@#%^@$^grmbl
goelette
wie nog kijken wil moet dat snel doen, t filmpje gaat er deze week vanaf...
Hondapower
heb ut al gezien ziet er leuk uit!
Avaloon
Ik heb hem inderdaad ook al gezien. Ik zag gisteren trouwens een documentaire (ik op discovery). Daar hadden ze een systeem ontwikkeld dat kon inhalen, de snelheid kon bepalen, de afstand kon bepalen, de rijrichting e.d. . Zodat je onderwerg naar je werk de krant kon lezen en koffie kon drinken. Wilden ze als optie gaan doorvoeren in bepaalde auto's. Dit was trouwens een project wat daadwerkelijk op de openbareweg werd uitgevoerd en niet in van die speciaal gereserveerde lanes.

Misschien een ideetje pour toi?
Moet je de software waarschijnlijk nog een "klein" beetje verder (laten) ontwikkelen.
Avaloon
Oh ja, da's dan wel weer een nieuwe uitdaging........ Mocht je je inmiddels weer gaan vervelen.
goelette
hmmm, ik dacht dat ze bij de NS hopeloos verouderd waren, maar in feite liggen ze dus ver voor! Daar kun je ook al de krant lezen.... happy.gif
Avaloon
happy.gif happy.gif

Ja ja.......... maar hier kun je wel af en toe wat gas (benzine) bijgeven als
je te laat bent.
Maxim
Een Honda moet niet vanzelf gaan rijden. Het leukste van een Honda IS het rijden.
goelette
ven elke auto trouwens happy.gif
Avaloon
Maar is toch makkelijk als je 's morgens naar je werk moet..... Kun je tenminste nog lekker ever verder slapen <= IN EEN FOCUS MAAKT DAT TOCH NIET UIT!!! happy.gif . Dan zet je gewoon een wekkertje als je daar bent.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.