QUOTE (maikel74 @ Aug 13 2008, 08:19 PM)

gaat me meer om het geluid, dus kan ik beter kijken voor zo`n buis zoals ze hier zeggen.
Maar wat is er van waar dat je er vermogen in levert of is daar niks van waar??
Met de meeste buizen en open filters lever je in de meeste gevallen inderdaad iets vermogen in. Ze zijn niet berekend op je motor. Er zijn er echter ook een paar die een klein beetje opleveren. Maar eerlijk gezegd, door de toename in het geluid, wek je de illusie dat je sneller bent.
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat bv een WeaponR Foam filter wel degelijk iets verandert in je vermogenscurve, op mijn D16Z5 blok trok hij tussen de 5000 en 7200 RPM ietsjes beter. Een K&N 57i kit levert ook ietsjes winst op, maar het Heuts, Autostyle materiaal is meer show dan go. Ohja, Akimoto leverde ook winst. Deze winst moet je zien in de grootte van 2 PK in de piek. Ik heb ooist eens rollerbank resultaten gehad van een aantal merken uit "The old days".
Wat ik ook uit ervaring kan vertellen: CRX Del Sol met Autostyle open filter, direct op en inlaatspruitstuk (zonder buis), na behoorlijk wat KM's volgas op (duitse) autobahn, met moeite de 235 KM/H aangetikt. Vanaf +/- 200-210 gebeurde er niet zoveel meer. Met origineel luchtfiltersysteem binnen no-time op 230 KM/H. Dus vanaf 200 gewoon lekker doortrekken.
Je doet het meestal voor het specifieke aanzuiggeluid en de show. Het fleurt je motorruimte op.
Je mag best eens een buis van mij lenen.
Die inlegfilters van K&N zijn echt niet slecht. K&N heeft niet voor niets een eigen ontwikkelingscentrum, leveren aan +/- 80% in alle raceklassen (zelfs de Formule1) hun filters en geven 160.000 KM garantie.
Maar K&N is inderdaad een stuk(je) duurder in de aanschaf.