Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Olie
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Motorisch
maikel74
wil binnen kort me motorolie verversen,
alleen weet ik zo niet wat ik het beste kan pakken en wat een goed betaalbaar merk is.

ook wil ik er meteen andere bougies in zetten en heeft het nut om bougies te pakken die meerdere polen heeft net zoals bv de splitfire bougie of er 1 met 4 puntjes.
zo ja welke moet ik dan pakken.

bvd
beast
de olie die je nodig hebt staat meestal in het boekje, en koop dan wel een goed merk en niet van goedkope shit,
dan de bougies, alleen maar wat er orgineel inzit gebruik, die multipuntbougies maken namelijk mooie gaatjes in de zuigers.
legend01
QUOTE (maikel74 @ Aug 12 2008, 01:01 PM) *
wil binnen kort me motorolie verversen,
alleen weet ik zo niet wat ik het beste kan pakken en wat een goed betaalbaar merk is.

ook wil ik er meteen andere bougies in zetten en heeft het nut om bougies te pakken die meerdere polen heeft net zoals bv de splitfire bougie of er 1 met 4 puntjes.
zo ja welke moet ik dan pakken.

bvd

De beste olie naar mijn mening voor jouw auto is 10W40 of 15W40 Half-synthetisch en die bougie's raad ik je ten sterkste af,daar kan een Honda blok niet zo goed tegen.
Hondapower
Olie: 10W40 is altijd goed.
Neem het van een bekend merk. Castrol, Valvoline, er zijn er zoveel.
Je kunt ook 10W40 van een paar cent bij de bouwmarkt krijgen maar die missen vaak belangrijke additieven.
Splitfire bougies ed. zijn niet goed voor Honda en in het algemeen zijn dergelijk bougies zowieso onzin.
Maxim
Bougies ALTIJD van het merk NGK nemen. De originele dus.

ik heb zelf de Super4 van Bosch gehad, maar dat liep voor geen meter en is zelfs gevaarlijk voor je blok.
maikel74
Ga volgende week eerst ff met de auto voor de apk, en dan meteen voor nieuwe olie, bougies en een luchtfilter.
ga dan voor de 10w40 Half-synthetisch wat ze me hier dus aan raden en ook bougies van het merk NGK.

Kijk dan ook meteen voor een K&N luchtfilter die de papieren filter vervangt happy.gif (of raden jullie mijn die ook af)

Hondapower
bougies hoeven maar om de 40.000.
K&N vervangingsfilter heeft weinig zin. Dat levert geen beter vermogen en geluid.
Watje kunt doen voor het geluid is een open luchtfilter met buis, maar daar ga je qua vermogenswinst ook niks van merken.
goelette
ik vind die vervangingsfilters heerlijk... Je merkt er geen zak van, maar wel veel goedkoper dan iedere keer vervangen.... 3x vervangen heb je hem er al uit...
Hondapower
een papieren filter is minder dan 20 euro terwijl je voor een K&N filter toch tegen de 100 euro kwijt bent. Daarnaast moet je deze filters ook elk jaar opnieuw schoonmaken en olien. Dus ik zie het voordeel niet?
Fonzie
QUOTE (Hondapower @ Aug 13 2008, 02:38 PM) *
een papieren filter is minder dan 20 euro terwijl je voor een K&N filter toch tegen de 100 euro kwijt bent. Daarnaast moet je deze filters ook elk jaar opnieuw schoonmaken en olien. Dus ik zie het voordeel niet?

Die filters van K&N slippen niet zo vlug dicht en er kan meer lucht doorheen.
maikel74
QUOTE (Hondapower @ Aug 13 2008, 01:09 PM) *
bougies hoeven maar om de 40.000.
K&N vervangingsfilter heeft weinig zin. Dat levert geen beter vermogen en geluid.
Watje kunt doen voor het geluid is een open luchtfilter met buis, maar daar ga je qua vermogenswinst ook niks van merken.

gaat me meer om het geluid, dus kan ik beter kijken voor zo`n buis zoals ze hier zeggen.
Maar wat is er van waar dat je er vermogen in levert of is daar niks van waar??
Maxim
QUOTE (maikel74 @ Aug 13 2008, 08:19 PM) *
gaat me meer om het geluid, dus kan ik beter kijken voor zo`n buis zoals ze hier zeggen.

Met de meeste buizen en open filters lever je in de meeste gevallen inderdaad iets vermogen in. Ze zijn niet berekend op je motor. Er zijn er echter ook een paar die een klein beetje opleveren. Maar eerlijk gezegd, door de toename in het geluid, wek je de illusie dat je sneller bent.

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat bv een WeaponR Foam filter wel degelijk iets verandert in je vermogenscurve, op mijn D16Z5 blok trok hij tussen de 5000 en 7200 RPM ietsjes beter. Een K&N 57i kit levert ook ietsjes winst op, maar het Heuts, Autostyle materiaal is meer show dan go. Ohja, Akimoto leverde ook winst. Deze winst moet je zien in de grootte van 2 PK in de piek. Ik heb ooist eens rollerbank resultaten gehad van een aantal merken uit "The old days".

Wat ik ook uit ervaring kan vertellen: CRX Del Sol met Autostyle open filter, direct op en inlaatspruitstuk (zonder buis), na behoorlijk wat KM's volgas op (duitse) autobahn, met moeite de 235 KM/H aangetikt. Vanaf +/- 200-210 gebeurde er niet zoveel meer. Met origineel luchtfiltersysteem binnen no-time op 230 KM/H. Dus vanaf 200 gewoon lekker doortrekken.

Je doet het meestal voor het specifieke aanzuiggeluid en de show. Het fleurt je motorruimte op.

Je mag best eens een buis van mij lenen.

Die inlegfilters van K&N zijn echt niet slecht. K&N heeft niet voor niets een eigen ontwikkelingscentrum, leveren aan +/- 80% in alle raceklassen (zelfs de Formule1) hun filters en geven 160.000 KM garantie.

Maar K&N is inderdaad een stuk(je) duurder in de aanschaf.
Luminous Flux
QUOTE (maikel74 @ Aug 13 2008, 08:19 PM) *

zodra de open lucht filter warme lucht uit de motorbaai aanzuigt zal je er wel vermogen op gaan inleveren, beste is een icebox die je inlaatlucht voorziet van een nevel die koelend (en dus comprimerend) werkt. maar of je daar ook een mooier geluid van krijgt denk ik niet eigenlijk... maar op een standaard blok halen deze aanpassingen vrij weinig (lees: niks) uit! pas in combinatie met meerdere aanpassingen gaan ze voordelen geven!

ik had op mijn d15b7 een OAI (Open Air Intake), links en rechts srs open eind demper (rvs systeem laten lassen onder auto) en een dikke scheur in mijn middenpijp... haha... dan leek het of er een leger Harley's de straat op marcheerde! veel lawaai en niks daar dus.

maar nu, met mijn huidige set-up ben ik voor een stealth aproach gegaan: b16a2 (met geperfectioneerde airflow van luchtfilter tot uitlaat), vti gesloten airbox (onderste aanzuigbuis weggehaald, linker happer in de bumper levert rechtstreeks ruim voldoende koude lucht via de luchtfilter naar inlaatspruitstuk), srs 4-2-1, een degelijke vti middenpijp zonder scheuren en de silencers in de dempers gedraaid! nu hoor ik echt het blokje zijn werk doen zodra ik in de toeren kom... heerlijk! onderin lekker stil, bovenin beetje geschreeuw en geen gekke brullen en grommen meer uit de uitlaat of filter.
Hondapower
tja ik heb bij mij toen een filter met buis (wai) geplaats, eigenlijk alleen voor de looks en het geluid. Maar ik merkte totaal geen verschil qua prestaties. En dat op een vti. Dus als het al niks uithaald op een vti dan zal het zeker niks gaan doen op een dxi.
Ook merkte ik trouwens vrijwel geen verschil toen ik mijn oude uitlaat heb vervangen door een dure cat-back van Invidia.
heb ook een keer heel lang aan de telefoon gehangen met Hyperformance tuning, die adviseerde mij het originele systeem weer terug te zetten en alleen een bepaalde plastic buis te vervangen door een Spoon variant. Dat zou eventueel enigszins iets kunnen uitmaken. Ook ik kon de filterbox van een Integra plaatsen. Maar over het algemeen was het standaard luchtsysteem vrij ideaal. Het geld kon je beter uitgeven aan een nieuw spruitstuk oid.
(Ik heb daarna wel een keer mijn originele box opgedoken uit de rommel maar ik bedenk me nu pas dat ik die nooit meer heb getest...toch maar eens doen een keer.)

Maw; voor het vermogen hoef je het niet te doen. Dus als het alleen voor de looks en het geluid is dan neem je het best een systeem wat het mooiste uitziet in jou ogen. Een (K&N) vervangingsfilter is fors stuk duurder, je ziet er niks van, het klinkt niet anders en het levert geen vermogenswinst op....In mijn ogen dan een vrij zinloze investering, maar je moet het zelf weten.
Dus aan jou zelf de keus.

De enige single-mod die echt wat uitmaakt is meestal het spruitstuk vervangen.
maikel74
Dan nog maar even rond rijden met me orginele papieren luchtfilter en dan een keer een buis met lucht filter kopen.
Wil het alleen voor het geluid doen.

En ik dacht dat werner nog een demper had liggen die hij wel wilden verkopen, en die dan ook laat plaatsen.

Het belangrijkste is wel dat het geen schade aan me blok op levert want dat moet ik niet hebben.
Luminous Flux
QUOTE (Hondapower @ Aug 14 2008, 12:23 PM) *
De enige single-mod die echt wat uitmaakt is meestal het spruitstuk vervangen.

ja ik heb iets gelezen van b18c6 spruitstuk op een b16 dat moest wel een aardige powergain geven,
in combinatie met een itr gasklep volgens mij... maar weet niet wat de daadwerkelijke gains zijn.
als het een redelijk verschil oplevert overweeg ik die mod wel! maar is b18c6 ook obd1?
legend01
QUOTE (maikel74 @ Aug 14 2008, 08:48 PM) *
Dan nog maar even rond rijden met me orginele papieren luchtfilter en dan een keer een buis met lucht filter kopen.
Wil het alleen voor het geluid doen.

En ik dacht dat werner nog een demper had liggen die hij wel wilden verkopen, en die dan ook laat plaatsen.

Het belangrijkste is wel dat het geen schade aan me blok op levert want dat moet ik niet hebben.

Heb nog verschillende dingen liggen die ik wel van eigenaar kan laten wisselen voor een paar centen, liggen bij mij toch alleen maar stof te vangen.
Heb ook nog een high flow buis en open air filter liggen.
maikel74
En de olie filter maakt dat wat uit van welk merk die is.

ik weet het vraag veel, maar vraag liever wat meer bij mensen die weten waar ze over praten, dan bij mensen die gewoon willen verkopen.
Hondapower
QUOTE (maikel74 @ Aug 15 2008, 03:40 PM) *
En de olie filter maakt dat wat uit van welk merk die is.

ik weet het vraag veel, maar vraag liever wat meer bij mensen die weten waar ze over praten, dan bij mensen die gewoon willen verkopen.

honda (=purflux), nipparts, enz.
Zelf gebruikte ik vroeger altijd Nipparts, maar tegenwoordig haal ik meestal een filter bij Rotor, kost iets meer dan een tientje, meteen een alu ringetje erbij...
Schijnt dat bepaalde FRAM filters een rubber klepje missen waardoor de olie bij stilstaande motor te snel zou zakken.
maikel74
Heb afspraak staan,......... aanstaande donderdag word er nieuwe olie opgetzet 10W40 van het merk Valvoline,
en meteen een nieuwe oliefilter van het merk nipparts :-)).
De bougietjes van het merk NGK zet ik er zelf wel in, dat heb ik al meer gedaan dus komt helemaal goed.
Met de luchtfilter kijk ik eerst even wat werner me te bieden heeft :-)) maar daar vertrouw ik helemaal op dat dat wel goed komt, net als de demper die hij me nog kan aanbieden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.