Hondapower
Nov 21 2009, 08:10 PM
Bij mark is de rubber hoes van de buitenste homokyneet rechts gescheurd.
Ik merkte het pas toen het begon te knakken.
Maw. er moet een nieuwe homokyneet op.
Iemand tips voor dit klusje? Het lijkt me vrij simpel.
Ik ga ook meteen de hoes aan de andere kant vervangen, daar blijft dus de homokyneet intact.
goelette
Nov 21 2009, 08:27 PM
doe van die doktershandschoenen aan, anders is het zeer ranzige bezigheid. En vergeet niet de centrale naafmoer los te draaien voordat je de auto opkrikt (gewoon even door het naafgat van de velg heen) want dan krijg je hem het beste los (met een kruissleutel met verlenging, aan de ene kant met voet duwen andere kant met hand trekken, en iemand even op de rem laten trappen.) Bij het loshalen van de homokineet zorg dat je borgveren niet wegspringen. Volgens mij moet je de hele as demonteren omdat de buitenste homokineten er langs de binnenste af moeten, maar het kan ook andersom zijn. Als je inderdaad de as moet demonteren, zorg dat de auto vlak staat anders loopt er olie uit je versnellingsbak (hier moet je sowieso rekening mee houden, hij kan te vol zitten.) Als het inderdaad zo is dat de binnentje kineet er af moet om de buitenste te vervangen (en dat weet ik redelijk zeker) wil je denk ik ook wel bij de binnenste een nieuwe hoes monteren meteen!
Voor de rest wijst alles wel voor zich.
Ohja, zorg dat je splitpennen in huis hebt voor de moer op de fusees.
beast
Nov 21 2009, 09:28 PM
laten doen
legend01
Nov 21 2009, 09:40 PM
Heb ik vandaag nog gedaan bij mijn witte Prelude. Is op zich vrij simpel als alles goed los gaat.
Is inderdaad een smerig karwei i.v.m. het vet.
goelette
Nov 21 2009, 10:02 PM
witte prelude?
B00ster
Nov 21 2009, 11:50 PM
Je hoeft hem niet helemaal te demonteren, als hij maar uit je ophanging is (aan schijfremzijde) dan kun je met een hamer achter de homokineet kloppen en dan komt hij er vanzelf af, zit maar geklikt over een borveertje, dit stelt niet zeveel voor. Het er weer op zetten daar en tegen kan vies tegen vallen, je moet dan namelijk dat borgveertje op je as doen en dan de homokineet er weer overheen kloppen. echter omdat het veertje niet geheel gesloten rond is heeft het de neiging om mee naar achteren te schuiven. dat is het enigste priegelwerk. kan per kant in half uurtje gepiept zijn.
Voor alleen de hoezen te vervangen heb je ook een soort van trechtervormige kegels die je voor op de homokineet zet en dan schuif je de rubber achterstevoren daar overheen. Je moet eens zien hoe groot dat kleine gat worden kan, dat kan gewoon over de homokineet.
goelette
Nov 22 2009, 10:31 AM
dat ronde borgveertje kun je het beste gewoon er af halen in plaats van de kineet eroverheen te wurgen. Kun je achteraf gewoon weer monteren dan. Officieel moet je ze gelof ik vervangen.
Die trechtervormige dingen zijn superhandig, je hebt ze ook voor op de compressor om de hoezen te spreiden. Moet je eens in je bips stoppen
B00ster
Nov 22 2009, 06:23 PM
QUOTE (goelette @ Nov 22 2009, 10:31 AM)

dat ronde borgveertje kun je het beste gewoon er af halen in plaats van de kineet eroverheen te wurgen.
Zou het er wel inzetten anders krijg je een as die gaat zweven in je homokineet dat resulteert weer in overmatige slijtage. In je bak schijnt hij namelijk niet geborgd te zitten en iets moet hem op zijn plaats houden.
goelette
Nov 22 2009, 07:50 PM
QUOTE (B00ster @ Nov 22 2009, 06:23 PM)

Zou het er wel inzetten anders krijg je een as die gaat zweven in je homokineet dat resulteert weer in overmatige slijtage. In je bak schijnt hij namelijk niet geborgd te zitten en iets moet hem op zijn plaats houden.
ik bedoelde eraf halen, dan homokineet vervangen, en dan borgveertje weer terugplaatsen. Dat gaat het gemakkelijkste en met het minste geweld.
B00ster
Nov 22 2009, 08:41 PM
QUOTE (goelette @ Nov 22 2009, 07:50 PM)

ik bedoelde eraf halen, dan homokineet vervangen, en dan borgveertje weer terugplaatsen. Dat gaat het gemakkelijkste en met het minste geweld.
Maar dat is net het priegel werk, het veertje moet al om de as zitten als je de nieuwe er op wilt gaan zetten, vraag maar aan maikel hoe we hebben zitten vloeken en tieren op dat onbenullig 0,0003 cent kostend stukje metaal
maikel74
Nov 23 2009, 05:24 PM
QUOTE (B00ster @ Nov 22 2009, 08:41 PM)

Maar dat is net het priegel werk, het veertje moet al om de as zitten als je de nieuwe er op wilt gaan zetten, vraag maar aan maikel hoe we hebben zitten vloeken en tieren op dat onbenullig 0,0003 cent kostend stukje metaal
Yip we weten er alles van, Heeft cor heel wat gevloek en zweet gekost, en ik ben er weer even door gaan roken. Het veertje zit halver wegen je as. Dat moet je bij elkaar knijpen en dan tegelijkertijd de homokineet er over heen duwen tot dat hij blokkeert. We moestede kineet ervan af halen ivm de ashoes rubber die we er anders niet overheen kregen.
Hondapower
Nov 24 2009, 06:46 PM
Dus ik hoef ook geen draagarm los te halen?
goelette
Nov 24 2009, 08:10 PM
nee ik zou niet weten waarom.
B00ster
Nov 24 2009, 09:46 PM
QUOTE (Hondapower @ Nov 24 2009, 06:46 PM)

Dus ik hoef ook geen draagarm los te halen?
Ligt er aan wat je verstaat onder draagarm, Je moet wel de onderkant, de onderste draagarm moet je loskloppen en de stuurstang zou wel gemakkelijker werken betekenen. Haal meteen ook nieuwe rubbers voor over de fusekogel want die klop je namelijk kapot. (als je het zo doet hoe het hoort) Daar is namelijk een appart slagijzer voor, lijkt een beetje op een stemvork, die zet je net boven de fusee en 1x goed slaan met zware hamer en hij schiet los. Boven hoef je de schokbreker niet los te maken, enkel onder. Handiger is natuurlijk zo'n kegel, maar bij maikel lukte het bij een ashoes met veel moeite en die ander lukte het niet.
goelette
Nov 24 2009, 10:57 PM
stuurstang los is gemakkelijker werken maar ook veel werk om los en vast te zetten en dus de moeite niet waard, je kan hem gewoon laten zitten. Rubber hoef je niet te vervangen als je hem losmaakt met een speciaal gereedschapje (volgens mij heeft kees die, want ik heb volgens mij op aanraden van hem dezelfde gekocht..?) Als je het met die stemvork doet gaat hij gegarandeerd wel kapot. Het is wel veel gemakkelijker met die stemvork en het werkt altijd (dus voor de hardnekkige gevallen) maar die gewonnen tijd verlies je dubbel en dwars met het monteren van het nieuwe rubbertje.
Hondapower
Nov 25 2009, 10:10 AM
Die stemvork is voor lomperikken

, voor 15 Euro heb je idd een stuk gereedschap waarmee de rubbers altijd heel blijven.
maikel74
Nov 25 2009, 08:44 PM
QUOTE (Hondapower @ Nov 25 2009, 10:10 AM)

Die stemvork is voor lomperikken

, voor 15 Euro heb je idd een stuk gereedschap waarmee de rubbers altijd heel blijven.

En een rubbertje voor 2 euro

Of je zou je fugees vaker los moeten maken dan ben je met het apparaatje goedkoper uit.
goelette
Nov 25 2009, 08:51 PM
die vork kost ook zeker 8 euro. Dat is 7 euro verschil. Twee kanten rubber vervangen is 4 euro. Nog maar 3 euro verschik na 1 keer vervangen. ik heb het er al lang uit. En dan heb ik het nog niet over het gepriegel dat je je bespaart.
(ik ben er trouwens nog niet uit qua kosten want ik heb ook zo'n vork, naast dat andere ding)
Hondapower
Nov 29 2009, 04:26 PM
Nou het is gelukt.
De homokyneet ging er makkelijk af aan de rechterzijde. Ik heb de draagarm aan de onderkant en de vork van de demper losgehaald.
De nieuwe ging er ook snel op, je moet m tegen het veertje aanduwen, en dan met een punttang de veer induwen en dan gaat ie zo erop.
Aan de linkerkant kreeg ik de homokyneet er niet afgeklopt, ik heb de hele as er maar onderuit gehaald en in de bankschroef vastgezet.
Toen was het zo gepiept.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.