Het was de afgelopen paar maanden wel extreem winter weer, maar ik heb niet stil gezeten
ik ben begonnen met mijn turbo projectje en wil jullie hierbij graag betrekken
De auto: het gaat om de rode honda crx uit 1987, hier zit een 1.6 16v motor in.
Ik zit op de HTS autotechniek in arnhem en hier leren wij veel over turbo's en afstellingen, het leek me daarom wel leuk om een turbo op mijn crx te zetten en deze zelf af te gaan stellen en aanpassen, met mede hulp van de leraren aanwezig op mijn school.
mijn doel is om de auto op de rollerbank af te laten stellen op 150 pk aan de voorwielen, dus benodigde druk zal niet zo heel groot zijn (ong 0,3-0,4 bar).

Inmiddels is de ruimte waarin alles moet gaan gebeuren al beschikbaar en de crx is van zijn warme winter stallings plekje overgezet naar deze klusbox.
De turbo had ik vorig jaar al gekocht samen met het d-serie spruitstuk met downpipe
Ik weet op dit moment nog niet zeker of een d-serie spruitstuk op het oudere type 1 blok past.
Ook zit ik nog met een aantal dilemma's die andere niet zullen tegenkomen met jongere auto's

28-02-2010
De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven het vriespunt! dus er kan weer geklust worden.
Als eerste heb ik de bumper verwijderd. Hierna het spruitstuk losgemaakt en het turbo spruitstuk gemonteerd, dit is een x-series spruitstuk (ramhorn look)
Dit is het beste turbo spruitstuk voorhanden vanwege de 4 gelijke afstanden van de 4 uitlaatkanalen naar de turbo.
De turbo past!!
alle aansluitingen op het spruitstuk komen netjes overeen met die van het blok, ook de downpipe gaat nu recht naar achter en verdwijnt onder de auto.
nu het belangrijkste onderdeel past kan ik onderdelen halen.
07-03-2010
Ben op 4-03-2010 naar Biesheuvel autosport gegaan, deze verkopen allerlei soorten onderdelen speciaal bedoeld voor de autocross en in mindere mate tuning.
Ik heb 8 siliconen buizen gehaald die vanaf de turbo naar de intercooler gaan en vervolgens weer het inlaatspruitstuk in.
De radiateur heb ik 10 cm naar voren gehaald, dit was al ruim voldoende om de turbo alle ruimte te geven. (nu 5 cm over)
Tijdens het optrekken zal de motor naar voren en achter kantelen, deze marge heb je dus wel nodig anders gaat je radiateur lek!
De radiateur ophanging word volgende week vast gelast.
Het luchtfilterhuis is verwijderd, samen met alle plastic behuizing die er aan vast zat.
Het reservoir van de koelvloeistof is nu op de plaats gekomen van het luchtfilterhuis.
De accu heb ik verwijderd en komt achter te liggen, mede door de gewichtsverdeling te optimaliseren.
heb nog een lijstje gemaakt van de onderdelen die ik nog moet halen (misschien heeft iemand van jullie er nog 1 liggen):
* FMU (fuel managment unit 1:12) zorgt voor de verhoging van de brandstofdruk (helaas is de computer aanpassen niet gelukt, de chip was niet meer
leverbaar...)
*Missing link (in de vorm van een terugslagklep voor de map-sensor)
*Intercooler (max 400mm bij 150mm bij 6mm)
*sandwichplate (komt tussen het oliefilter in en zorgt voor de benodigde aftakking van de olie die daar de turbo gaan)
*dumpvalve (ronde aansluiting met 2 m6 bevestigings punten)
*olie leidingen van sandwichplate naar tubo (staalgevlochten leidingen)
*Bosche breedband lambda sensor (Ik heb zelf al een Air fuel ratio chip gekocht, ik moet deze zelf inelkaar solderen en een lambda sensor erbij halen, hier kunnen ze mij op school bij ondersteunen)
er zullen nog wel wat kleine dinger erbij komen maar dit zijn in grote lijnen de benodigdheden.

Ben elke zondag in de klusbox en zal jullie via dit topic op de hoogte houden.
gr. jasper
p.s. opmerkingen zijn altijd welkom!