Help - Search - Members - Calendar
Full Version: probleem honda motor D15B2 1500 16V
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Motorisch
Shepherd Moon
Hello iedereen

Dit is hier een onderwerp dat ik een aantal maand geleden ook heb geplaatst op een ander forum, maar omdat alle problemen nog niet van de baan zijn kom ik hier eens proberen een licht op te steken naar eventuele oplossingen hints of tips ;o)

Zie hier het onderwerp:

Ik zit hier met een probleemken.
Als de wagen stationair draait durft er regelmatig een plofje te horen door de uitlaat. Als ik onder de moterkap kijk en hoor, loopt de moter nogal rauwig, langs de kant van de distributie hoor ik nogal een kloppend geluid (lijkt een dieselke) de moter zelf loopt stil, alleen de kleppekes dat je normaal hoort tikken.
Heel soms duft hij ook een zakken in stationair van toeren (nr 400-500toeren), maar dat gebeurd eigenlijk zelden, hoewel ik ook niets van handeling doe.
Het benzinepompke hoor ik in het interieur wel rustig zoemend zijn werk doen als het stil is buiten.

Nu heb ik de bougies vervangen, luchtfilter en benzinefilter (toch groot onderhoud) en dan eens de ontstekingtijdstip bijgeregeld (zelfs met de servicestekker doorverbonden zoals het moet) op de gebruikelijke 16°. Lichte verbetering was merkbaar hoewel lijkt het tijdelijk, toch echt niet wat het moet zijn.
Bij het afregelen, leek het of het rode merkteken wou niet echt op zijn plaats blijven en leek wat te dansen van zijn plaats (normaal?)

Bij het rijden trekt het niet vlot op, de moter moet zoeken en zeker bij het vertrekken moet ik altijd de koppeling op het laatste wat laten slepen omdat ik anders een schok krijg die niet echt aangenaam is. Dus alle soepelheid is weg.
Bij het gasgeven van nullast naar gewoon deellast loopt het schokkerig en niet in een vloeiende soepele beweging wat ook niet echt leuk rijden is in het stad.
Van deellast naar vollast heb ik de indruk dat de wagen wat vermogen terugneemt en niet echt in "volle adem" voluit wilt gaan. De acceleratie lijkt wat gesmoord, dat hij niet alles kan geven. Dus verschil in halfgas en volgas bij optrekken is nagenoeg bijna nihil bij 2500-3000 toeren. Soms lijkt het beter op dat moment om bij het optrekken weer wat gas terug te nemen om zo de moter weer wat adem te geven.

Nu kan ik zelf nog een ding denken is dat ik de distributieriem moet aanspannen als ik niet mis ben. Verder weet ik het voor de moment totaal niet meer. vervroeging ergens (maar dat is elektronisch als ik me niet vergis?):Als ik de symptomen vergelijk met een carburator moterke, zou ik nog kunnen kijken naar de acceleratiepomp in de carburateur en de sproeier, maar bij injectie moet ik het nog vollop bestuderen, vresende dat het misschien wel wat ver zou gegrepen zijn om daar al de oorzaken te zoeken???

Als er mensen zijn die die symtomen herkennen of er oorzaken bij kunnen bedenken met eventuele verhelpingen indien mogelijk natuurlijk (heb wel een technisch handboek, maar daardoor kan ik nog niet altijd in een korte tijd diagnoses stellen)

En het is zeker die plofjes en dat luidruchtig geluid dat ik zo snel mogelijk weg wil krijgen, zodat het moterke weer zo stil mogelijk kan lopen als een naaimachientje
(zoals mijn opa zijne civic coupe)

Misschien een rare uitleg, maar ik hoop hierbij vrij duidelijk te kunnen zijn.

Alvast bedankt
groeten
Shepherd Moon
vervolg op termijn:

kleppen => afgesteld.
gaskleppenhuis eens goed gereinigd en laten weken in een bad voor de kanalen vrij te maken van vuil etc...
verstuivers => ga eens een reiniger in mijn benzinefilter kappen en die rechtstreeks zo reinigen vanbinnen.
Hij is na het reinigen van het gasklephuis al soepeler geworden. Maar toch is het nog zoeken naar het punt door te spelen met het gaspedaal waar hij zijn volle adem vind en het gebeurd maar zelden, maar als hij zijn adem vind trekt hij dubbel zo snel op. Verschoot ik echt hoeveel verschil er zat. Anders trekt hij wel redelijk goed op,maar ge voelt en hoort dat de motor het echt met tegenzin doet., maar toch soms...

geef ik deelgas en voel zijn adem komen, trap ik het snel in,is het om zeep... kan ik ermee flirten en er zo in blijven voelt hij soepel aan en ademt de motor meer maar kan je niet doortrekken, want je mag geen volgas geven. En heeeeel soms kan je echt alles opengooien tot je de in volgende versnelling schakelt en weer terug tegen zijn zin trekt.
Shepherd Moon
2e vervolg

ontsteking al meerdere keren moeten terug juist afstellen.
komt steeds weer terug in de problemen
CO-altijd te hoog aan het worden
lambdasonde moet ik nog uitmeten

distributieriem moet ook al vervangen worden samen met spanrol en waterpomp. Heb halverwegen de werken mogen staken omdat ik de polie der niet afkrijg zonder pneumatische machien dat daar in slagen die moer der kan afkrijgen.
(of hoe noemt da ding nu weer)

heb vermoedelijk ook speling op stuurhuis of zo, waardoor ik vermoed dat daar de onbalans vandaan komt tijdens sturen en autosnelweg.

ik krijg intussen grijs haar van da ding, dan wil en kan ik wel veel alleen heb ik het materiaal niet
de garage's tegenwoordig zijn ook al niet goedkoop
frustrerend...

doorbijten en blijven zoeken waar het probleem zich bevind is de boodschap zekers

hints zijn altijd welkom

update 3 en laatste update tot nu toe:

Lambda-sonde uitgemeten en defect => vervangen en computer nog eens gereset.
resultaat: de eerste 30 km heel soepel rijgedrag en niets nukkig te vinden. daarna was het weer helemaal omzeep. Moter weer twijfelachtig en veel te rijk aan het draaien. Maar er is toch al verbetering bij constante gasstand blijft het toerental op zijn vaste waarde staan.n En de meetwaarden zijn ook perfect nu.

Verder alle sensoren eens uitgemeten.
Heb twee vermoedelijk defecte sensoren gevonden,
Gasklephoeksensor: als ik me niet vergis: normaal 0.5 Volt bij dichte gasklep en 4.5V bij volledig open gasklep. Het eerste klopt, het laatste geeft hij maar bij volledig open gas, maar 2.97 V ... wat geeft dit als gevolg en hoe kan dit gebeuren?
Dan de MAP-sensor uitgemeten.
Normaal 3V, maar hij blijft bij een zielige 0.97 V hangen. Het het nog niet kunnen testen tijdens het rijden, maar ik vraag me af wat deze precies doet en wat de principiele werking is van die sensor? idem als de gasklephoek?

Op de computer zelf gemeten allemaal en nog eens op de sensoren etc... voor de zekerheid.

De computer is ook uitgemeten bij het meten van de sensoren en deze is perfect ook.

twee defecte of slecht functionerende sensoren (???) zou dat de vermoedelijke oorzaak zijn?

Alleen nog een kleine twijfel: bobine-voltage zou +-10V zijn, maar ik krijg maar 7.33V
ik hoop dat dit niet te veel gevolgen heeft, maar is mijn minste zorg nu.
Mensen die daar meer over kunnen zeggen?

Klopt het dat de gasklephoeksensor niet appart verkrijgbaar is? dat je dan metteen het hele gasklephuis moet vervangen wat in orderdeel alleen al 1500€ kost?????????????

groeten en hopelijk een reactie? alvast dank bij voorbaat
goelette
das een boel tekst... happy.gif
heb niet alles gelezen, dus misschien heb je dit al geprobeerd, maar ik denk dat je distributieriem een tandje verschoven zit.
Dus die zou ik inderdaad maar vernieuwen (zoals je al van plan bent)
Poelie loskrijgen: volgens mij kom je daat met een luchtsleutel niet bij..?
Probeer eerst eens dit: in versnelling zetten (5 volgens mij beste), iemand de wagen goed op de rem laten houden (handrem en voetrem), en dan met een sleutel met een lange staaf eraan de moer losmaken.
Lukt dat niet, dan doe het op mijn beproefde manier: pak een stuk hoekijzer, las er twee ronde staafjes of bouten aan, die precies in de gaten op de poelie vallen langs de rand. Daar ook lange staaf aan maken, en dan weer ook aan de sluetel, dan zla ie wel losgaan.

Dus wel goed controleren of alle tandwielen goed staan, want misschien zit ie op dit moment verkeerd...!

PS: ik bedenk me net, wat voor benzine tank je? Daar kan het misschien ook aan liggen. Tank eens benzine met een hoger octaangehalte. Vervang brandstoffilter, check of er geen water in je tank zit. Dat zou allemaal ook nog kunnen.

Succes!
Shepherd Moon
benzine tegenwoordig van de betere tankstations
de super 98 loodvrij altijd al...
benzine filter, luchtfilter, bougies etc... zijn ook allemaal vervangen geweest als groot onderhoud.
Morgen eventueel kan ik nog een poging wagen om die distibutieriem te vervangen samen met de spanrol en waterpomp.
Derna nog wat afwachten.
Maar ik vraag me nog altijd af wat er zou schelen met die gasklephoeksensor?
Hondapower
Waar kom je eigenlijk vandaan anders weet ik nog wel een goed adres die m redelijk goedkoop kan fixen.
Shepherd Moon
België, Sinaai-Waas, deelgemeente van sint-niklaas, een kleine 20 km van hulst.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.