Hello iedereen
Dit is hier een onderwerp dat ik een aantal maand geleden ook heb geplaatst op een ander forum, maar omdat alle problemen nog niet van de baan zijn kom ik hier eens proberen een licht op te steken naar eventuele oplossingen hints of tips ;o)
Zie hier het onderwerp:
Ik zit hier met een probleemken.
Als de wagen stationair draait durft er regelmatig een plofje te horen door de uitlaat. Als ik onder de moterkap kijk en hoor, loopt de moter nogal rauwig, langs de kant van de distributie hoor ik nogal een kloppend geluid (lijkt een dieselke) de moter zelf loopt stil, alleen de kleppekes dat je normaal hoort tikken.
Heel soms duft hij ook een zakken in stationair van toeren (nr 400-500toeren), maar dat gebeurd eigenlijk zelden, hoewel ik ook niets van handeling doe.
Het benzinepompke hoor ik in het interieur wel rustig zoemend zijn werk doen als het stil is buiten.
Nu heb ik de bougies vervangen, luchtfilter en benzinefilter (toch groot onderhoud) en dan eens de ontstekingtijdstip bijgeregeld (zelfs met de servicestekker doorverbonden zoals het moet) op de gebruikelijke 16°. Lichte verbetering was merkbaar hoewel lijkt het tijdelijk, toch echt niet wat het moet zijn.
Bij het afregelen, leek het of het rode merkteken wou niet echt op zijn plaats blijven en leek wat te dansen van zijn plaats (normaal?)
Bij het rijden trekt het niet vlot op, de moter moet zoeken en zeker bij het vertrekken moet ik altijd de koppeling op het laatste wat laten slepen omdat ik anders een schok krijg die niet echt aangenaam is. Dus alle soepelheid is weg.
Bij het gasgeven van nullast naar gewoon deellast loopt het schokkerig en niet in een vloeiende soepele beweging wat ook niet echt leuk rijden is in het stad.
Van deellast naar vollast heb ik de indruk dat de wagen wat vermogen terugneemt en niet echt in "volle adem" voluit wilt gaan. De acceleratie lijkt wat gesmoord, dat hij niet alles kan geven. Dus verschil in halfgas en volgas bij optrekken is nagenoeg bijna nihil bij 2500-3000 toeren. Soms lijkt het beter op dat moment om bij het optrekken weer wat gas terug te nemen om zo de moter weer wat adem te geven.
Nu kan ik zelf nog een ding denken is dat ik de distributieriem moet aanspannen als ik niet mis ben. Verder weet ik het voor de moment totaal niet meer. vervroeging ergens (maar dat is elektronisch als ik me niet vergis?):Als ik de symptomen vergelijk met een carburator moterke, zou ik nog kunnen kijken naar de acceleratiepomp in de carburateur en de sproeier, maar bij injectie moet ik het nog vollop bestuderen, vresende dat het misschien wel wat ver zou gegrepen zijn om daar al de oorzaken te zoeken???
Als er mensen zijn die die symtomen herkennen of er oorzaken bij kunnen bedenken met eventuele verhelpingen indien mogelijk natuurlijk (heb wel een technisch handboek, maar daardoor kan ik nog niet altijd in een korte tijd diagnoses stellen)
En het is zeker die plofjes en dat luidruchtig geluid dat ik zo snel mogelijk weg wil krijgen, zodat het moterke weer zo stil mogelijk kan lopen als een naaimachientje
(zoals mijn opa zijne civic coupe)
Misschien een rare uitleg, maar ik hoop hierbij vrij duidelijk te kunnen zijn.
Alvast bedankt
groeten