Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ODB1, oDB2???
Honda Club Zuid-Limburg.nl > TechCorner > Car Audio / Electrisch
Merlijn
ODB1, oDB2???

kan iemand me even inlichten wat er in een EG2 (del sol VTI '92) zit?

waar zit het, wat doet het en wat kan ik eraan tweaken :sarc
goelette
dat is je ecu ofwel je computer. Die stuurt dus alles voor je motor aan, en laat allerlei dingen op je dashboard gebeuren. Hij zit denk ik bij voetenplek van je passagier, daar zit ie bij een type2 tenminste
Of je 0 of 1 hebt weet ik niet happy.gif
Merlijn
is het tweakbaar?

ik heb idd achter de bekleding zo'n ding zitten bij de voetenruimte.
goelette
Tweakbaar als in....? Je kunt er andere chips in zetten soms, maar dat is dus afhaneklijk van de ecu die je hebt. Bij mij bijvoorbeeld gaat het niet, of zeeeeeeer moeilijk. Bij andere is het een kwestie van nieuw chippie erin.
Maxim
EG2 heeft een P30 ECI. Die is OBD1. Hij zit inderdaad bij de bijrijder onder het dashboard.
Hondapower
OBD staat voor On Board Diagnostics (System) en is een interface standaard zoals, door wetten voorgeschreven, gebruikt moet worden in elke auto.
Dit is bedoeld zodat men met standaard uitleesapparatuur het motormanagement uit kan lezen, ongeacht het merk auto.
Zo moet elke auto na 1996 oid. voorzien zijn van ODB2, de opvolger van OBD1. Zo is ook elke auto die uitgerust is met een OBD2 ECU ook uitgerust met eenzelfde OBD2 stekker voor het uitleesapparaat.

natuurlijk zal dan ook de hele ECU van elke OBD generatie anders zijn opgebouwd, omdat een OBD2 ECU (>1996) weer nieuwer (en dus geavanceerder) is dan bv. een ECU met OBD0 (bv 1989).

Waar het voor Honda op neerkomt, is dat de OBD1-ECU het gemakkelijkst is te 'tweaken', omdat deze op de printplaat ruimte heeft voor een extra EEPROM. In de EEPROM zit een ingewikkelde tabel die de ECU gebruikt om de motor te regelen. De 2e EEPROM die je erbij soldeert, bevat dan een andere tabel waardoor je ECU de motor anders zal aansturen en je dus zo de motor kunt tweaken.
Een Honda OBD2 ECU heeft die tabel ingebakken in de chip en er is verder maar weinig mogelijkheid om deze te tunen.
Daarom wordt vaak van een OBD2 Honda een OBD1 gemaakt mbv een OBD1 ECU en een zgn. 'wire conversion harness'.

Jij hebt geluk, je hebt al een OBD1. Ik heb dezelfde motor in mijn civic, maar ik heb een OBD2 ECU, omdat mijn auto van 1996 is.
Dus jouw auto is beter te chiptunen, maar het nadeel is weer dat je voor OBD2 programmaatjes kunt downloaden van internet, en een stekker kunt solderen en dan kun je alles op de laptop kunt zien, maar dat is bij OBD1 een stuk lastiger.

Wat overigens niet kan, is met OBD je ECU opnieuw programmeren, OBD is alleen een uitleesmiddel. De EEPROM die dan in je ECU kan worden bijgeplaatst, moet je eenmaal programmeren en dan inbouwen. Dat kun je dus niet onder het rijden doen.
Merlijn
hmmm damn. dus het fuel maps idee inladen vanuit de car pc is dus geen optie op mijn ecu zeg maar.

@hondapower, DAT is pas eens een echte uitleg happy.gif
Nightmare
euuuuuhh .......(krab over het bolletje) ......watte .........(vinger in de neus) ......
.......ja,precies zoals ik het ook zeggen wou ......
lord_fornax
haal die vinger uit je neus ..

NU !!!!
Merlijn
*zucht* happy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.