Hoe repareer je een Honda hoofd brandstof relais (PGM-FI relay)

 

Het probleem

De auto start niet meer, meestal na een korte rit, als het interieur net is opgewarmd. Wacht je dan een paar minuten, dan doet ie het ineens wel weer. Een mooi geval is het ritje naar het tankstation, waarna de auto weigert te starten. Of als je voor een minuutje parkeert als je wat in een winkel gaat kopen. Als je dan een paar minuten wacht, dan start ie ineens weer alsof er niks aan de hand is. Als de auto langer heeft stilgestaan is er van dit probleem niks te merken. In sommige gevallen start de auto helemaal niet meer. Vergelijkbare symptomen kunnen ook veroorzaakt worden door een probleem met de onsteking, maar daarover een andere keer meer.

Dit probleem wordt veroorzaakt door gebroken contacten in het brandstofrelais. Deze gebroken contacten heten 'dry joints', en doet zich vaker voor bij de modellen uit de Civic reeks (dus ook de CRX'en) (Andere modellen kunnen er ook last van hebben). Het voorkomen van het probleem is terug te leiden op het opwarmen van het interieur. Na een kort stukje rijden is het interieur van de wagen net opgewarmd. Dan wil de wagen ineens niet meer starten. Het probleem kan zich vaker voordoen op koude of regenachtige dagen, als je de verwarming aanzet om de ruiten droog te blazen. Extreme koude kan het probleem ook vaker doen voorkomen.

De motor start vaker wel, maar valt dan meteen weer stil. Doorstarten maakt het probleem alleen maar erger. Als je de sleutel in het contact omdraait naar positie II dan gaat het gele injectielampje branden en gaat na een korte tijd weer uit. Bij het uitgaan van dit lampje moet je een klik horen. Dit is het brandstofrelais wat omschakelt. Je hoort dan ook meteen de brandstofpomp die even inschakelt. Je hoort het geluid van het relais vanuit/vanonder het dashboard komen, en dat van de brandstofpomp vanonder de achterbank/zit. Als je geen klik hoort en ook de brandstofpomp maakt geen geluid, of je hoort wel een klik, maar de brandstofpomp doet niks, dan is het hoofd brandstofrelais hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van dit irritante probleem. De oorzaak van deze 'dry joints' is het verouderen van de soldeercontacten onder invloed van trillingen warmtewisselingen. Op een gegeven moment ontstaan haarscheurtjes in de soldeercontacten.

Het hoofd brandstofrelais zit meestal in de buurt van waar de zekeringen ook zitten,zoals bij de civic 91-95 en de CRX Targa. Bij de civics 96-01 zit het relais aan de rechterzijde van het dashboard naast het dashboardkastje.

Een 'dry joint' in het hoofd brandstofrelais zorgt ervoor dat een of meerdere van de soldeercontacten een slecht kontakt maakt of helemaal geen kontakt. Dit relais schakelt de spanning voor de ECU (de computer), en de brandstofpomp. De auto aat dus nergens heen zonder spanning voor een van de 2 delen!

De 2 afbeeldingen hierboven laten 2 verschillende relais zien. De grijze is van een Civic VTI uit 1996.

 

De reparatie

De reparatie is heel gemakkelijk en iedereen die kan solderen kan ook het probleem oplossen.

De juiste werkwijze is als volgt:
- Verwijder het relais,
- Haal het deksel van het relais af,
- Desoldeer de kontakten,
- Soldeer alle kontakten opnieuw,
- verwijder de soldeerfluxresten,
- spuit de printplaat in met een coating,
- plaats het deksel weer op het relais,
- plaat het relais weer terug.

Ook kun je het nog sneller doen, met hetzelfde resultaat, alleen minder netjes:
- Verwijder het relais,
- Haal het deksel van het relais af,

- Soldeer alle kontakten opnieuw (zonder eerst alle oude soldeertin te verwijderen),
- plaats het deksel weer op het relais,
- plaat het relais weer terug.

 

Het relais verwijderen

Het relais is meestal gemonteerd in de buurt van de zekeringenkast en je kunt het eigenlijk niet missen. Hier 2 voorbeelden van mogelijke montageplaatsen. Draai de M10 bevestigingsbout los en verwijder de connector.

 

Het deksel verwijderen

Om het deksel te verwijderen duw je met een schroevendraaier de 2 clipjes naar buiten en het relais is er zo uit te halen. Hieronder zie je een afbeelding waar duidelijk wordt gemaakt welke klipjes je moet wegduwen.

 

Het solderen

Hier zijn de juiste benodigdheden:

-Soldeerapparaat, desoldeerapparaat, soldeertin, fluxverwijderaar en blanke PCB berschermingslak.
Het is dus niet perse nodig om de beschermingslak te gebruiken. Gebruik voor dit karweitje geen soldeerpistool, dit is een veel te log apparaat. Laat de printplaat ook niet te heet worden, houdt het soldeerapparaat zo kort als mogelijk op de contacten.

Omdat alleen de soldeercontacten het probleem zijn, is het enige dat je nu hoeft te doen het opnieuw solderen van de contakten. Met het blote oog zijn de scheurtjes nauwelijks te zien, dus is het een goed idee om ALLE contacten opnieuw te solderen, je ziet er zo eentje over je hoofd. Ook hebben zo beginnende scheurtjes geen kans meer. Je hebt na deze reparatie weer een vers relais dat er weer jaren tegenaan kan.

De 'dry joints' worden dus veroorzaakt door trillingen en warmtewisselingen die ervoor zorgen dat het soldeertin rondom een soldeercontact scheuren. Op de afbeelding hieronder zie je hoe nou zo'n fout eruit ziet.

 

Na het solderen

Als je alle contacten opnieuw hebt gesoldeerd, geinspecteerd op soldeerfoutjes, en eventueel ingespoten met een beschermingscoating, zet je het deksel terug en schroef je het weer terug op de plaats waar het hoort. Duw de stekker er weer in en je bent voor altijd van het irritante probleem af.

Het uitvoeren van deze reparatie is geheel voor eigen risico. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor eventueel fout uitgevoerde reparaties n.a.v. dit artikel. Afbeeldingen zijn met toestemming van de auteur gebruikt voor dit artikel. Met dank aan Kees voor zijn bijdrage!